Ce este intercoolerul si la ce foloseste
Intercooler-ul este un radiator de racire a aerului care intra apoi in motor. Mai exact aerul este preluat de intercooler, acesta il raceste, dupa care intra in motor. Aerul rece este mult mai dens deci contine si mai mult oxigen, lucru care ajuta enorm la functionarea motorului, consumul va fi mai scazut si puterea mai mare.
Toata lumea care conduce o masina TURBO a auzit de aceasta piesa foarte IMPORTANTA numita INTERCOOLER care de obicei este pozitionata in fata si jos, este mai mic de cat RADIATORUL.
LA CE FOLOSESTE INTERCOOLERUL?
Intercooler-ul preia aerul cald care vine de la turbina…acesta este racit in radiatorul special, dupa care intra in motor..Aerul cand se raceste devine mai dens,mai bogat in oxigen…dand prin urmare consum de carburant mai mic si mai multa putere. Intercoolerul (radiatorul de racire a aerului) ajuta la performante mai bune,la mentinerea unei temperaturi constante in timpul accelerarilor puternice, la reducerea consumului de combustibil.
Cu cat creste presiunea, cu atat este mai mare temperatura rezultand o densitate mai mica. In urma racirii, aerul devine mult mai dens astfel incat este posibila o umplere mai mare generand cuplu si putere mai mare.
Acest tip de radiator de racire a aerului este montat doar pe masinile supraalimentate (turbo, supercharged). Aerul comprimat de turbine/compresor si deoarece turbina se incinge foarte tare aerul se va incalzi la randul sau foarte tare (peste 100 de grade de obicei), la aceasta temperatura aerul se dilata atat de tare incat efectul de supraalimentare este pur si simplu anulat.
Compresoarele nu se incing asa de tare, dar si ele folosesc aceste radiatoare pentru a maximiza performatele motorului si pentru a reduce temperatura postcombustie din interiorul camerei de ardere lucru care ajuta foarte mult la reducerea stresului pieselor interne ale motorului. Acest intercooler este pozitionat intre turbocompresor si galeria de admisie, practica aerul este aspirat in turbina dupa care este “impins” prin tubulatura in intercooler unde este racit iar apoi in galeria de admisie si in motor.
Prezenta intercooler-ului sau chiar a unui intercooler mai mare decat cel din fabrica mai poate avea si o utilitate de salvare a motorului de la un dezastru hidraulic. Mai exact situatii in care turbina „se face praf” si se pierde o cantitate mare de ulei in admisia de aer (cantitate mare = 1,5L – 2L de ulei) ar insemna moarte sigura a motorului fara intercooler pentru ca ar ajunge direct in motor gripandu-l si indoindu-se biele etc. etc. S-au intamplat cazuri cand intercooler-ul a retinut (impreuna cu tubulatura aferenta) acest ulei.
Tot legat de intercooler trebuie spus ca eventuale neeteanseitati la intercooler sau la tubulatura lui (post turbo cel putin), la TDI cel putin, se pot observa si prin usoare scurgeri de ulei. Multi necunoscatori atunci cred ca intercooler-ul este un racitor de ulei ceea ce nu este. Uleiul este de fapt doar un film subtire depus pe interiorul traseului de aer. Uleiul acesta provine din 2 surse:
a. CCV
b. Turbina
Sunt pierderi naturale (normale) de ulei si nu trebuie sa ingrijoreze decat daca gasiti ceva gen 50-100 ml de ulei in intercooler sau mai mult. Atat CCV-ul (recircularea gazelor de carter – inevitabil cu vapori de ulei) cat si lagarele turbinei sunt imperfecte si „pun” ulei putin in tubulatura si intercooler.
se monteaza in zone cu acces direct al vantului…pt a se raci mai usor!Trebuie stiut ca intercoolerul la bmw e46 320d este montat frontal (sub radiator).