Prima masina din Romania – istoria masinilor din tara noastra
Multa lume are impresia gresita ca industria de automobile s-a nascut in Romania odata cu Dacia, in 1968. Insa Romania a fost la inceputul secolului trecut una din cele mai bogate tari europene si a fost printre primele 10 tari care au introdus automobilul inca de la aparitia sa. Iata istoria masinilor din Romania.Primele masini din Romania: camioane hibrid cu aburi in 1895Primele vehicule de transport din Romania dateaza din 1895, cand circulau pe strazile din Bucuresti doua vehicule realizate de o companie franceza numita Gardner-Serpollet. Acestea erau masini cu motor pe aburi, ce foloseau acetilena care ardea in 24 de becuri, pentru productia de aburi sub presiune. Caldarea masinii cu abur era compusa din mai multe tevi prin care era trimisa apa de catre o pompa. Vaporizarea se producea extrem de repede in tevile incalzite la incandescenta si aburul obtinut avea o presiune de 30 kgf/cm patrat. In partea din fata a camionului era pozitionat cazanul si locul pentru conducator, iar in spate era rezervorul cu apa. Motorul propriu-zis era montat intre lonjeroanele cadrului si puntea in miscare rotile din spate prin intermediul unui lant. Rotile erau cu spite din lemn si anvelope dintr-o bucata, rigide, fara presiune de aer. Frana era la mana si actiona numai rotile din spate, iar suspensia folosita era cu arcuri de foi. Cele doua vehicule erau de fapt niste camioane si erau folosite pentru transportul de materiale.
Autoturism Oldsmobile cu motor termic in 1898, la BucurestiProducatorul american Oldsmobile este printre pionierii masinii cu motor care functioneaza cu ardere interna. Aceasta masina era de fapt un fel de trasura cu doua locuri, roti mici si subtiri cu spite, iar in loc de volan avea o maneta. Motorul era cu un singur piston si era pozitionat in spate. Tractiunea era pe puntea spate, tot cu lant, iar franarea se facea numai manual, un sistem de parghii actionand direct asupra puntii spate. Acest exemplar, despre care se zvoneste ca ii apartinea unui industrias evreu, a fost prima masina dotata cu un motor pe ardere interna din Romania.
Primul vehicul inregistrat oficial in Romania cu nr. 1 a fost unul BelgianIn anul 1900, Bucurestiul s-a bucurat de introducerea Serviciului Circulatiei. Aici, primul vehicul inregistrat oficial a fost un automobil dotat cu motor pe ardere interna fabricat in Liege. Era de fapt o trasura fara cai si i-a apartinut proprietarului morii cu abur „Gheorghe Assan” de pe Stefan cel Mare. La aceasta masina, rotile din spate erau mai mari, fiind dotate cu benzi de rulare din cauciuc masiv. Acest vehicul avea in laterale si doua faruri care puteau lumina cu gaz sau lumanari, pentru a facilita mersul pe timp de noapte.Printul Bibescu, un mare pasionat de sporturile cu motor si zbor, cel care a infiintat un an mai tarziu ACR, Automobil Club Roman, si-a comandat si el in 1900 acelasi automobil dela fabrica din Liege.
Camionul greu care darama casele locuitorilor din centrul vechiIn 1900, Primaria Orasului Bucuresti a importat din Franta un autocamion cu abur Gardner-Serpollet, ca cele folosite la transportul de materiale. Acesta era insa adaptat pentru preluarea gunoiului. Chiar daca din punct de vedere mecanic acest camion mergea bine si consuma doar apa si curent (incalzirea apei pentru transformarea in aburi se face cu ajutorul unor becuri pe acetilena), greutatea mare punea probleme structurilor de rezistenta ale caselor. Zgomotul produs de rotile dotate cu benzi de rulare rigide si vibratiile pe strazile pietruite faceau ca zidurile caselor sa se prabuseasca. Motiv pentru care, dupa un singur an de utilizare, acest camion a iesit din uz din cauza protestelor locatarilor din Centrul Vechi.In 1904, Romania avea 51 de automobile inregistratePrimul automobil inchis care a circulat in Romania a fost un model Panhard, in anul 1904. Avea un motor cu ardere interna ce producea 16 cp, roti de lemn si 4 locuri pentru pasageri. Aceasta era doar unul din cele 51 de automobile dedicate transportului de pasageri care figurau in documentele de inregistrare oficiale. In anul 1926, in perioada interbelica, in Romania erau inscrise 11.306 masini, in 1939 erau 25.876 de masini inmatriculate, iar la finalul razboiului mai ramasesera in 1944 numai 9.820 de vehicule de mici dimensiuni inscrise.Prima fabrica de masini din Romania se numeste MARTA si a luat nastere in 1908Nume sonore care mai exista si in ziua de azi au luat nastere inainte de Primul Razboi Mondial. Pe langa Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Praga sau Skoda, a existat si uzina Marta. Era de fapt o sucursala a americanilor de la Westinghouse din Le Havre, Franta. Numele Marta vine de la Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si a fost prima fabrica din Romania in care s-au construit masini si autobuze.Din 1909, incepe productia de camioane si autobuze, iar din 1910 incep sa se produca si masini de mici dimensiuni. Caroseriile erau de tip Dublu-Featon, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele erau cu patru cilindri de 20, 30 sau 40 cp. Autoturismele cu motoare de 20 sau 30 de cp aveau transmisie cardanica, iar cele cu motoare de 40 cp aveau transmisie prin lant. Bineinteles, toate automobilele erau fabricate sub licenta firmei Westinghouse si pana in 1912, cand aceasta companie a dat faliment, s-au fabricat la Arad circa 150 de autoturisme.Dupa falimentul Westinghouse, la Marta au inceput sa se fabrice masini Austro-Daimler, tot sub licenta. La Arad s-au fabricat circa 650 de masini si autobuze marca Daimler, iar la inceputul Primului Razboi Mondial s-a intrerupt fabricarea masinilor, uzina axandu-se pe motoare de avion..
Vehicule electrice pe strazile din Bucuresti, inca din 1910La sfarsitul primului deceniu al secolului a fost adus primul vehicul electric in Romania. Acesta mergea pe baza unui grup de baterii acumulatoare care se incarcau de la reteaua electrica. Era folosit la transportul de marfuri, nu la cel pentru pasageri sau in interes personal. Pana in 1920, au mai fost inscrise circa 38 de automobile electrice, printre care si cel care poate fi acum admirat la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din capitala, un model realizat de firma germana Nurnberger Aktiengesellschaft. Adica o masina pusa in functiune de un motor electric pozitionat central, ce transmitea puterea printr-un ax cardanic catre rotile din spate.Primele automobile 100% romanesti, fabricate in strainatateDumitru Vasescu este un roman care ar fi trebuit sa intre in cartile de istorie. Si asta pentru ca a reusit in 1880 sa construiasca o masina pe aburi cu care a circulat pe strazile din Paris. Din pacate, aceasta masina a venit o singura data in Romania, la Bucuresti, in 1906, si nu se cunoaste nimic despre ce s-a ales de aceasta masina istorica.Aurel Persu reuseste in 1921 sa construiasca primul vehicul aerodinamic din lume, cu rotile integrate in caroserie. Cu aceasta masina el merge 120,000 de kilometri pentru a-i dovedi fiabilitatea. Interesant este ca masina lui Persu, ce poate fi admirata si acum in cadrul Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti, are un coeficient aerodinamic de numai 0,22 adica exact cat un Ferrari modern de ultima generatie. Persu a realizat aceasta masina in forma de picatura in Germania, unde a obtinut si brevetul, dar a venit ulterior in Romania si a donat masina muzeului.
Primele vehicule 100% romanesti, construite din 1944 de IARLa fost fabrica IAR din Brasov, inginerul Radu Manicatide realizeaza o masina de tip microautomobil cu motor de motocicleta care producea 11,5 cp la o turatie de 4.000 rpm. Masina avea doua locuri, motor pozitionat in spate si atingea o viteza de 70 km/h. Greutatea proprie a masinii era de 270 kg si consuma in jur de 4,5 l/100 km.Urmatorul proiect a apartinut unor ingineri si tehnicieni de la Arsenalul aviatiei din Cotroceni. Acestia au fabricat un automobil dotat cu motor in 3 pistoane „in evantai” care producea 30 cp. Acest motor se racea fortat cu aer, avea motorul si tractiunea pe spate si era dotat cu 6 locuri. Suspensia acestui vehicul era formata din cauciuc si metal, bazate pe torsiune.In 1947, tot in uzina IAR, Intreprinderea Aeronautica Romana, s-au construit 3 vehicule. Acestea au fost dotate cu motorul IAR002 in doi timpi cu patru cilindri dubli in linie, cu o capacitate de 1000 cmc ce producea 45 cp la 4300 rpm. Viteza maxima a acestor automobile era de 124 km/h. Au existat chiar si variante sport ale acestui motor IAR002 care erau capabile sa produce 100 cp la 5300 rpm.Camioanele „Steagul Rosu”, primele vehicule romanesti fabricate in serieIn 1953 incepe fabricarea la uzinele Steagul Rosu din Brasov a primului autocamion romanesc numit SR-101. Acesta era proiectat dupa camionul sovietic ZIS-150. Camionul romanesc avea motor cu 6 cilindri in linie de o capacitate de 5,55 litri si producea 95 cp la o turatie de 2800 rpm. Consumul acestor camioane-pionier ale industriei auto din Romania era de 33 de litri la fiecare 100 de kilometri parcursi.Au urmat camioanele SR-131 Carpati, dotate cu motor V8 de 140 cp, camionul SR-132, SR-113 Bucegi care era in stare sa atinga 80 km/h, SR-114, SR-116 si diferite versiuni de caroserie: basculanta, transportor, uz militar, transport persoane, etc.A urmat fabricarea autocamionului modern numit 7 AB-1, acesta avand o sarcina utila de 7 tone si o linie speciala cu cabina avansata. Motorul este acelasi SR-211 V8 de 140 cp.
Masinile ARO IMS si autoutilitarele TV, fabricate incepand cu 1957IMS 57 a fost primul vehicul de teren accidentat realizat in Romania, insa era inspirat de un model rusesc. Au urmat IMS 58 si 59, iar in 1972 seria ARO 24. Aceste vehicule se fabricau la Uzina Mecanica Muscel din Campulung si au devenit in timp unele dintre cele mai bine vandute vehicule 4×4 din toata lumea, Romania fiind pe locul 3 in exportul mondial de autoturisme de teren.
Uzinele „Automecanica” Medias incep si ele sa fabrice camioane speciale. Acestea sunt destinate pentru transportul de carburant, autocisterna pentru lapte, autoatelier, autovidanjor, autogunoiera si asa mai departe.Incepand cu 1957 incepe si fabricarea primului autobuz TV1, numele venind de la Tudor Vladimirescu. Aceste autobuze sunt realizate de catre Uzina Autobuzul din Bucuresti care dateaza inca din 1953, cand a inceput sa fabrice batoze pentru cereale si remorci auto de tip marfa sau dormitor de campanie. Autobuzele TV lansate pe piata in ’57 au o capacitate de 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.
Prima autoutilitara romaneasca, numita TV 4, realizata dupa un proiect propriu, se lanseaza in 1958. Are motorul de IMS si poate transporta 1000 de kilograme in interior. Urmeaza apoi autobuzele TV 2 U si TV2 R, cu mai multe locuri pentru pasageri, dupa care autobuzele TV 7 cu o capacitate mai mica de 28 de locuri pe scaune.Utilitarele TV se fabricau cu tractiune pe spate sau dubla si erau de tip furgoneta, camionete, microbuze, sanitare, litorete sau autosasiuri-cisterna de lapte. In total, pana in 1970, Uzina Autobuzul din Bucuresti fabrica 12 tipuri de autobuze si autoutilitare, iar in 1975 reusea sa fabrice 34 de tipuri diferite de astfel de vehicule, o adevarata performanta a industriei auto romanesti.Dacia si Oltcit, marii producatori de autoturismeA urmat in 1968 construirea la Uzina de Autoturisme Pitesti de la Mioveni realizarea modelului Dacia 1100, urmat un an mai tarziu de Dacia 1300. Acestea se fabricau sub licenta Renault dupa modelele R8, respectiv R12. Au urmat modelele ulterioare din anul 1980 de Dacia 1310, urmat de Dacia 1410, Dacia Sport, Dacia Nova, Super Nova, Solenza si modelel moderne de Logan, etc.In 1976, in urma unei colaborari dintre Romania si Citroen, cel din urma detinand 36% din actiuni, a luat nastere fabrica Oltcit de la Craiova. Aici s-au realizat mai multe modele de masini in 3 portiere de tip hatchback sau pick-up, pana in 1991, cand francezii s-au retras din Romania si numele a devenit Automobile Craiova.
Romania are un istoric bogat in domeniul auto
Nu sunt multi cei care stiu ca Romania a fost una dintre cele 6 tari din lume care a organizat competitii de motorsport, alaturi de Franta, SUA, Anglia, Germania si Italia. Am avut nume sonore in domeniul sporturilor cu motor, precum George Valentin Bibescu, care a reusit la bordul unui Buick sa faca distanta de 1827 de kilometri intre Geneva si Bucuresti in doar 73 de ore in 1901, Ion Maican, Iorgu Ghica, A. Racovita, G. Fernic cu al sau Bugatti si multi alti sportivi care au facut istorie, inclusiv pe circuite din strainatate.Asadar, Romania a avut un trecut bogat atat in motorsport, cat si in domeniul constructiei de autoturisme si vehicule cu motor. Ne putem mandri ca inventatorul primului automobil aerodinamic este roman, la fel cum cel care a circulat prima oara in Paris cu un vehicul pe aburi destinat transportului de persoane, este tot un roman. In plus, de-a lungul vremii, tara noastra a adapostit mai multe uzine constructoare de masini, chiar daca majoritatea erau realizate sub licenta unor nume sonore. Insa nu trebuie sa uitam ca in tara noastra, candva, se faceau automobile pe banda rulanta, exportam masini de teren ARO, fabricam autobuze, camioane, tractoare si orice vehicul industrial sau agricol, aveam doua marci de masini de succes. Si daca ne uitam la prezent… a mai ramas doar Dacia din tot ce a insemnat industrie auto romaneasca.
Acest articol este scris complet de CIOLEX.RO, copierea acestuia este strict interzisa!