DESPRE MAȘINI

Ce este diferentialul?

Toata lumea a auzit de diferentiale auto, dar putini stiu cu exactitate ce fac. In general, masinile cu tractiune spate (propulsie) si cele cu transmisie integrala au diferentiale pe puntea spate. Acesta are un rol multiplu si este o componenta a sistemului de transmisie, fiind un element fara de care autoturismele moderne nu ar putea functiona.

Ce este un diferential?

ADVERTISING

Este un sistem de roti cu 3 axe ce permite rularea unei roti la o viteza diferita de cealalata aflata pe aceeasi punte. Este un element de transmisie care preia puterea de la cardan si o transmite catre roti, contribuind la rotirea acestora cu viteze diferite in viraje. Acest lucru se realizeaza prin intermediul unui sistem destul de banal cu roti dintate care le ofera celor doua axe laterale care duc la roti optiunea de a se invarti cu aceeasi rotati sau cu o rotiatie diferita.

Diferentialul are mai multe roluri : transmite puterea la roti, defineste demultiplicarea finala a transmisiei si, cel mai important, permite rotirea rotilor axei pe care este montat cu viteze diferite.
Acest lucru se intampla mai ales la parcurgerea virajelor, cand rotile interioara si exterioara parcurg distante diferite deci se rotesc cu viteze diferite, insa si in cazul in care exista o diferenta de aderenta intre rotile stanga si dreapta ale axei in chestiune, moment in care roata aflata pe o suprafata cu aderenta scazuta se invarte mai repede decat cea aflata pe o suprafata cu aderenta mai buna.
In anumite cazuri extreme, roata aflata pe suprafata putin aderenta poate sa preia intreaga putere a motorului rotindu-se singura, iar automobilul nu avanseaza.

Cand se foloseste diferentialul?

Daca masinile ar circula numai in linie dreapta, nu ar fi nevoie de un diferential. Dar masinile circula si pe drumuri virajate, moment in care turatia rotilor care ofera tractiunea pe o punte este diferita. Mai exact, intr-un viraj, roata din exterior se va invarti mai repede ca cea de la interior. Fara un diferential, rotile s-ar invarti cu aceeasi viteza, iar cea din exterior ar fi infranata si vehiculul ar topai pe asfalt, ducand totodata la uzura prematura a anvelopelor.

Din ce este compus un diferential auto?

Energia cinetica vine de la motor prin cardan ca o miscare de turatie. Diferentialul este compus din 6 roti dintate de diferite marimi si diferite inclinatii. O roata dintata de la cardan numita pinion (6) invarte o roata mai mare, numita inel de baza (2), care este conectata la randul sau de doua roti independente numite roata-paianjen (4). Iar acestea sunt legate de cele doua roti de tractiune (3), cate una pentru fiecare planetara. Totul este bazat pe functionarea facila pe rulmenti, intr-o carcasa plina cu ulei special.

ADVERTISING

Ce inseamna diferential de tip LSD?

Un diferential numit Limited Slip Differential, sau cu alunecare limitata, este un diferential care are in componenta si cateva piese in plus. E vorba de niste ambreiaje pozitionate in spatele rotilor de tractiune. Cand o roata vrea sa se invarta in gol, pentru ca nu are aderenta, de exemplu daca este pe gheata, un arc preseaza ambreiajele celeilalte roti de tractiune si le blocheaza, facand sa ajunga miscarea de rotatie la roata care are aderenta. Un diferential normal face invers: daca o roata ramane fara aderenta, nu se mai transmite deloc putere la roata care este pe carosabil cu aderenta. Acest diferential se mai numeste si autoblocant.

Ce inseamna raport al diferentialului?

Sunt mai multe feluri de diferentiale, cu diferite dimensiuni ale rotilor din interior. Raportul final este dat de diferenta intre pinionul de la cardan, care este la fel, si dimensiunea rotii-inel. O roata mica invartind o roata medie face ca viteza maxima sa fie buna, dar nu si demarajul. O roata mica, invartind o roata foarte mare, face ca demarajul si cuplul sa fie bun, dar viteza maxima redusa.

Rolurile unui diferential auto

Pe langa evitarea invartirii rotilor in viraje cu aceeasi viteza, diferentialul mai are doua roluri. Unul este transformarea miscarii longitudinale de la cardan in miscare transversala catre roti. Al doilea rol este reducerea turatiei cardanului inainte ca energie de rotatie sa ajunga spre roti, ducand astfel la cresterea cuplului.

Intretinerea unui diferential

In functie de tipul diferentialului pe care il are masina ta, vorbim de o intretinere usoara sau complicata. Un diferential deschis, obisnuit, necesita doar ulei, garnituri bune si, daca scoate sunet, inlocuirea unor rulmenti. Un diferential autoblocant are nevoie insa si de schimbarea discurilor de ambreiaj sau a arcului care il face sa blocheze si cealalta roata. Nu degeaba, chiar si la dezmembrari, diferentialele autoblocante sunt mai scumpe, la fel si la reconditionat. Desi rolul lor initial este sa ofere aderenta sporita pe orice suprafata, sau sa te scoata de pe zapada si gheata, multi le folosesc pentru a face drift sau burnout. Indiferent de situatie, un diferential este o piesa interesanta de care trebuie sa avem grija.

ADVERTISING

Acest articol este scris complet de CIOLEX.RO, copierea acestuia este strict interzisa!

ADVERTISING

Lasă un răspuns