DESPRE MAȘINI

Ce rol are ambreiajul? Din ce este compus un ambreiaj? De ce se strica ambreiajul?

Fiecare sofer stie ca pedala de ambreiaj ii permite plecarea lina de pe loc si schimbarea vitezelor. Ce se intampla insa dincolo de pedala, din ce este alcatuit si cum functioneaza ambreiajul, ramine pentru multi un mister total.
Ambreiajul are rolul de a transmite miscarea de rotatie a motorului catre cutia de viteze iar cutia, la randul ei, transforma miscarea de rotatie in miscarea de translatie.

Ambreiajul nu consta intr-o singura piesa ci intr-un ansamblu de piese, cum ar fi:

• volanta cu masa dubla/inertiala sau volanta clasica
• disc ambreiaj
• placa presiune
• rulment presiune

La apasarea pedalei de ambreiaj, rulmentul de presiune (care este actionat de cilindrul receptor), apasa pe placa eliberand discul de ambreiaj, permitand schimbarea treptei de viteza. Volanta cu masa dubla/inertiala are rolul de a prelua socurile dintre cutie si motor la plecarea de pe loc si la schimbarea treptelor de viteza.
La volanta clasica, socurile dintre cutie si motor sunt preluate de discul de ambreiaj prin arcurile situate pe el.
Prin intermediul ambreiajului, miscarea de rotatie a motorului este trimisa cutiei de viteze si de aici, rotilor motrice. Cit timp pedala nu este apasata (ambreiere), placa de presiune preseaza ca intr-un sandwich discul de ambreiaj de volanta atasata de axul principal al motorului, arborele cotit. Cind se apasa pedala de ambreiaj (debreiere), placa de presiune nu mai preseaza discul de ambreiaj pe volanta; in aceasta situatie, miscarea de rotatie a motorului nu se mai transmite cutiei de viteze si astfel pot fi schimbate treptele de viteza. In momentul decuplarii (debreiere), discul de ambreiaj are in continuare o miscare de rotatie, mai mica insa decit cea a placii de presiune si a volantei. Aceasta diferenta de rotatie este suplinita de rulmentul de presiune, solicitat doar in timpul debreierii. Astfel, ambreiajul este primul sistem care permite trecerea progresiva a rotatiei si a puterii motorului catre cutia de viteze, permitind pornirea lenta de pe loc a masinii. Tot ambreiajul protejeaza motorul si transmisia de socurile puternice si periculoase pentru piesele aflate in miscare. De exemplu, la o frinare brusca, atunci cind soferul nu mai are timp sa apese si pedala de ambreiaj, discul de ambreiaj patineaza pe placa de presiune si pe volanta, evitind astfel ruperea arborelui cotit al motorului sau a transmisiei. Debreierea (apasarea pedalei) se face intotdeauna brusc, fara nici un inconvenient, pe cind ambreierea (cuplarea) la pornirea de pe loc sau dupa schimbarea treptelor de viteza, trebuie sa fie progresiva, pentru a nu smuci sau „cala” motorul.

Cum scutim viata ampreiajului ?
Eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj cind maneta de viteze se afla intr-una din viteze. Astfel, transmisia primeste dintr-o data tot cuplul maxim, iar motorul se opreste fiind infrinat de forta de inertie a masinii. O astfel de manevra poate distruge diverse componente ale transmisiei (axe planetare, disc de ambreiaj etc). Pedala de ambreiaj poate fi eliberata brusc doar daca maneta de viteze se afla la „punctul mort”, in acest caz neexistind pericolul unor defectiuni. > Eliberarea prea lenta a pedalei si in acelasi timp accelerarea puternica a motorului duce la patinarea (cuplarea incompleta) a discului de ambreiaj. Materialul de frictiune (ferodourile) de pe ambele fete ale discului se incing foarte tare, iar arcurile din componenta discului de ambreiaj si care amortizeaza socurile transmisiei se decalesc si nu mai functioneaza corect.
Mentinerea timp indelungat a piciorului pe pedala de ambreiaj (in special la stop, in asteptarea culorii verzi a semaforului) duce la suprasolicitarea rulmentului de presiune si uzura rapida a acestuia.
Sprijinirea piciorului pe pedala de ambreiaj in timpul mersului determina o ambreiere incompleta si duce in timp la uzura prematura a ferodourilor si a rulmentului de presiune.
Aceleasi uzuri apar si in cazul in care sistemul de actionare a ambreiajului (cursa pedalei de ambreiaj) este incorect reglata (pedala actioneaza prea sus).
Fortarea repetata a ambreiajului, fie la urcarea unor pante abrupte, fie la mersul indelungat prin zapada mare sau nisip, fie la tractarea unui alt autoturism sau a unei rulote (apare miros de ars). Suprasolicitarea ambreiajului in astfel de situatii produce uzura saibelor de ferodou, decalirea arcurilor de presiune, deformarea discului de ambreiaj din cauza diferentelor mari de temperatura etc.
Plecarea de pe loc, folosind o treapta superioara de viteza fata de cea indicata.
Trecerea brusca dintr-o treapta superioara de viteza intr-una inferioara, prin eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj, poate duce la distrugerea unor piese ale transmisiei.

Acest articol este scris complet de CIOLEX.RO, copierea acestuia este strict interzisa!

Lasă un răspuns