DESPRE MAȘINI

Cum sa impiedicam uzarea sistemului de franare

Cum sa impiedicam uzarea sistemului de franare

La fiecare franare, sistemul care se ocpua de acest proces transforma energia cinetica a masinii in frecare, degajand totodata si caldura. Piesele care relizeaza aceasta frecare se uzeaza, si aceasta uzura duce la un moment dat, la necesitatea inlocuirii acestor piese…
Despre ce piese e vorba?
– placutele de frana
– discurile de frana
– sabotii de frana (rotile din spate, la unele modele)
– tamburii (rotile din spate, la unele modele)
Placutele de frana se schimba periodic, sunt consumabile si costul lor nu este ridicat. Atat discurile de frana cat si placutele de frana au o viata mai scurta sau mai lunga, functie de modul de exploatare a masinii… Ce se intampla? In primul rand, este bine sa nu se utilizeze placute de frana neoriginale, care pot avea o duritate mai mare si pot uza mai rapid discul de frana.
Modul in care conducem poate sa menajeze sistemul de franare, sau dimpotriva, poate sa-l chinuie, ducand la scurtarea vietii acestuia!

Ce trebuie sa avem in vedere in mod concret?

Conducerea sportiva, agresiva presupune o folosire intensa a franei, ceea ce duce la o uzura mai puternica. Incercati sa anticipati o oprire, fapt care va permite sa franati mai lin, in timp mai lung, acest lucru va micsora uzura sistemului de franare.

ADVERTISING

Evident, nu riscati franand prea „lung”, daca este o situatie critica, securitatea dumneavoastra este cel mai important deziderat!

Ce puteti face mai mult?

Puteti folosi in mai mare masura frana de motor, prin folosirea treptelor de viteze adecvate incat aceasta sa fie eficienta! Ce inseamna acest lucru? Daca rulati cu 100 km/h si doriti sa aveti o frana de motor eficienta, puteti sa schimbati treapta a 5-a cu treapta a 4-a si a-3-a, pana cand viteza masinii a scazut suficient.Daca doriti sa franati in continuare, puteti continua sa schimbati in treapta a-2-a, insa toate aceste schimbari trebuie facute progresiv, si fara a brusca ambreiajul. Nu schimbati niciodata dintr-o treapta superioara direct in treapta a 2-a sau a-1-a, la viteze mari, la care niciodata nu ajungeti in acele trepte! Aceste greseli pot duce la distrugerea unor componente ale cutie de viteze sau la distrugerea ambreiajului!

Franarea prin frana de motor preia o parte din sarcina sistemului de franare si, ceea ce e mai important, frana de motor nu numai ca nu uzeaza nimic, ci contribuie si la economia de combustibil, pentru ca sistemele noi de gestiune electronica taie injectie de combustibil in timpul franarii, cat timp motorul este deasupra turatiei de ralenti. Daca aveti computer de bord, puteti verifica faptul ca in timpul franarii, consumul de combustibil este 0.

Daca aveti de coborat o panta lunga, folositi frana de motor de la inceput si, la curbe, serpentine etc., ajutati-o cu frana de serviciu. Nu procedati invers sau, in nici un caz, nu folositi numai frana de serviciu (de picior) timp indelungat! Daca panta este accentuata, schimbati treptele din timp, nu lasati masina sa ajunga la viteze prea mari, cand nu mai puteti face schimbarile in trepte joase.

Daca ploua si plecati din loc, tineti cont ca primele pedale de frana s-ar putea sa fie ineficiente, discurile fiind ude. Incercati frana de cateva ori, prin apasari usoare, in timp ce rulati cu viteza mica, in scopul eliminarii apei de pe discuri.

Recomandari in legatura cu frana de mana

Desi cu totii am invatat la scoala auto sa tragem frana de mana de cate ori stationam, de cele mai multe ori, e suficient sa lasam masina in treapta a 1-a sau a-2-a de viteze, daca drumul este orizontal.

ADVERTISING

Daca parcam pe un drum in panta, e bine sa „proptim” rotile din fata in bordura (daca stationam la vale, pe partea dreapta a drumului, e suficient sa lasam rotile bracate spre dreapta, de ex.), aceasta manevra fiind suficienta pentru a asigura vehiculul. Daca nu exista borduri, si trebuie sa stationam in panta, suntem nevoiti sa folosim frana de parcare, dar este bine sa lasam si schimbatorul de viteze in treapta a-1-a sau a-2-a, ca masura suplimentara.

Cand plecam din loc, daca masina nu are un sistem de avertizare, este posibil sa „uitam” frana de mana „trasa”! Acest lucru va duce la uzura exagerata a placutelor sau sabotilor de la rotile din spate. De obicei, acest lucru duce la un miros de incins, care seamana cu cel pe care il produce ambreiajul care patineaza.

Iarna, este indicat sa nu folositi frana de mana, este posibil ca in zone umede, noaptea, sa se ajunga la inghet, si sistemul mecanic al franei de mana sa inghete (cablu, parghii, etc.), caz in care nu mai puteti pleca din loc.

In final, daca ati folosit frana in mod intens, (de ex. ati coborat la vale un timp mai indelungat) e de asteptat ca discurile sa fie foarte fierbinti. In aceasta situatie, daca veti avea de trecut print-un vad al unei ape, discurile se vor raci brusc, iar acest lucru poate conduce la fisurarea lor. Este preferabil sa evitati acest lucru. Daca insa nu se poate si deja ati „comis” aceasta greseala, verificati in atelier discurile de frana, este posibil sa fie necesara inlocuirea lor. Nu circulati cu discuri de frana fisurate!

E bine sa fiti atenti la orice anomalie, ca de exemplu faptul ca directia „trage” dreapta sau stanga, pe drum drept. Acest lucru poate fi cauzat de blocarea unui piston de frana pe dreapta sau stanga. Puteti verifica, in acest caz, oprind si cercetand temperatura la nivelul jantelor. Puteti simti cu mana, daca vreo janta este mai incinsa decat celelalte. Cereti apoi o verificare a sistemului de franare in atelier. Daca veti continua sa circulati cu acest defect, veti uza mai rapid placutele de frana si discul respectiv, veti incalzi nejustificat sistemul de franare si veti mari consumul de combustibil.

Deasemenea, daca in timpul franarii pe drum drept, masina are tendinta de a vira usor dreapta sau stanga, inseamna ca franele nu sunt egale pe rotile dreapta-stanga!

Acest articol este scris complet de CIOLEX.RO, copierea acestuia este strict interzisa!

ADVERTISING

Lasă un răspuns