DESPRE MAȘINI

Totul despre turbina (simptome, sfaturi intretinere)

O SCURTA ISTORIE A TURBINEI:
Tubosuflanta sau turbina este un agregat care foloseste energia gazelor de evacuare emise de motor pentru a comprima aerul care intra in motor. Turbina auto confera o putere mai mare motorului, o accelerare mai rapida, cuplu mai mare, un consum de combustibil scazut si reduce emisiile poluante. Asadar este o piesa vitala pentru functionarea optima o motorului tau diesel sau benzina de generatie mai noua. Supraalimentarea turbinelor la motoarele termice a fost propusa prima data in anul 1905 de catre inginerul elvetian Alfred Buchi, inventia sa devenind astfel viitorul motoarelor cu ardere interna. In industria comerciala a capatat contur incepand cu anii 1925, realizand cresterea puterii motorului cu aproximativ 40%, initial fiind implementate la motoare mari, motoare navale diesel, de locomotive si la motoare de avioane cativa ani mai tarziu. Turbina a fost dezvoltata prima data pe autoturisme incepand cu anul 1962, de catre compania General Motors pentru autoturismele din gama Chrevolet si Oldsmobile Jetfire, fiind scoase din productie un an mai tarziu datorita fiabilitatii scazute. In 1973 BMW a implementat prima masina de productie mare echipata cu turbosuflanta, BMW 2002, si alti multi producatori incepand deja sa ofere automobile echipate cu motoare turbo pe benzina.

SIMPTOME TURBINA DEFECTA
1. PIERDEREA PUTERII (FARA FUM): in acest caz poate fi vorba de turbosuflanta numai daca aceasta are geometria variabila blocata. Daca se constata ca nu este blocata geometria variabila atunci poate fi vorba fie de actuatorul vacumatic sau electronic in functie de caz. Daca si acesta este in regula atunci mai avem de verificat daca avem vacuum corespunzator pe traseul catre actuatorul vacumatic de pe turbosuflanta. Daca nu este nici unul din aceste cazuri va trebui sa mergeti la un service care sa va faca o constatare.

2. Pierderea de putere (cu fum negru) – in acest caz avem de verificat doua lucruri: 1 – se verifica traseul turbina -> intercooler -> admisie. Aici trebuie sa verificam daca avem intercooler-ul spart sau fisurat ori poate fi vorba de vre-un furtun iesit sau spart. Daca totul este in regula mergem la punctul 2 unde trebuie sa verificam supapa EGR ( exhaust gas recirculation) aceasta poate fi blocata pe deschis si atunci amestecul combustibil-oxigen nu va mai fi efectuat corect.

3. Pierderea de putere (cu fum dens alb) – in acest caz putem fi siguri ca este vorba de turbosuflanta. Acest lucru se intampla in momentul in care axul turbosuflantei se rupe si tot uleiul care trece prin turbosuflanta este aruncat pe evacuare. Va recomandam oprirea motorului si contactarea unui service autorizat de turbine.

Sfaturi pentru intretinerea turbinei

Nu accelerati puternic vehiculul dumneavoastra pana cand motorul nu a ajuns la temperatura de lucru (uzual 90°C). In acest fel evitati socul termic asupra componentelor turbosuflantei.

Dupa o perioada de functionare la turatie mare (regim de autostrada de exemplu) permiteti motorului si implicit turbosuflantei sa se raceasca treptat prin a-l lasa sa functioneze la relanti 1-2 minute.

Schimbati uleiul motorului dumneavoastra in mod regulat (termen prevazut de fabricantul autovehiculului dumneavoastra), folositi un ulei de calitate, cu norma specifica motorului dumneavoastra.

Inlocuiti filtrul de aer periodic sau ori de cate ori este necesar (la recomandarea atelierului de service), curatati si carcasa filtrului de aer.

Suierat sau fluierat de turbina

Orice turbocompresor care face un zgomot atunci cand acceleram, ar trebuie sa ne puna un semn de intrebare, asta daca nu avem o supapa BOV (blow off), aceasta fiind un sistem de eliberare a presiunii ce este prezent la mai multe motoare turbo pentru a reda un sunet special (mai exact atunci cand se produce schimbarea treptelor sau la orice ridicare a piciorului de pe acceleratie), scopul real al acesteia fiind acela de a previni unda compresorului si de a reduce uzura turbinei si a motorului, deci cu alte cuvinte se poate numi valva de descarcare.

In cazul in care in momentul acceleratiei apare din senin un suierat, acest zgomot nu trebuie sa fie trecut cu vederea, mai ales in cazul in care zgomotul apare brusc si nu progresiv. Iar daca sunetul emis se transforma intr-un fluierat puternic, atunci zilele turbinei se apropie de final.

Acest articol este scris complet de CIOLEX.RO, copierea acestuia este strict interzisa!

Lasă un răspuns